طريقة استخدام كرات النشا فى ترطيب وتنعيم البشرة | تمتعى ببشرة مميزة

يستخدم مسحوق النشا او كرات النشا فى العديد من مراكز التجميل وينصح دائما العديد من خبراء العناية بالبشرة باستخدام كرات النشا فى تنعيم وترطيب البشرة وكما عودناكم دائما واليوم فى قسم العناية بالبشرة بموقع " شهرزاد بيوتى سنتر " تعلمى طريقة استخدام مسحوق النشا او كرات النشا فى ترطيب وتنعيم البشرة .
طريقة استخدام كرات النشا فى ترطيب وتنعيم البشرة


مقادير الخلطة المستخدمة : 

1- هنستخدم 3 ملاعق كبيرة من مسحوق النشا
2- هنستخدم 3 ملاعق من لبن البودرة
3- هنسخدم من 2 : 3 ملاعق " زيت ورد "


طريقة  التحضير :
نقوم بخلط " لبن البودرة " مع " النشا " ونقوم بخلطهم معا جيدا وتعتمد نوعية استخدام " اللبن " على نوعية البشرة فاذا كانت بشرتك من النوع الدهنى فيفضل استخدام " لبن خالى الدسم " اما فى حالة كانت بشرتك من نوع البشرة الجافة فيفضل استخدام " لبن كامل الدسم " لتعويض جفاف البشرة.
نقوم بعد ذلك باضافة بعض من " زيت الورد " الى الخليط  بمعنى اننا نحط ملعقتين ونخلط ونشوف العجينة هتكون لينة ولا لسه ولو لقيناها لسه ناشفة يبقى هنزود ملعقة أو اتنين كمان من الزيت ونخلطها كويس بحيث تعمل عجينة لينة وتتشكل على شكل كرة بسهولة.


هنسيب الكرات دي تنشف في الهوا لمدة 3 أيام وبعد كده ممكن نخزنهم في علبة زجاج بس نسيب فيها جزء للتهوية علشان نقدر نحتفظ بها فترة أطول في مكان جيد التهوية.


طريقة الاستخدام:
هناخد من الكرات دي ونحط عليها ميه سخنة جدا ونسيبها لمدة ربع ساعة لحد ما تدوب تماما هتدي قوام زي الشوربة اللزجة ونقلبها كويس وبعدين نبدأ نحط منها على الجسم كله وعلى الوش وكمان عند منطقة العين والرقبة وتحت الإبط.


هنسيبها على الوش والجسم لمدة نصف ساعة وبعدين نشطفها هتدي نتيجة هايلة لبشرة الوجه والجسم وممكن كمان نضيف معاها عسل بعد ما ندوبها في الميه ودي هتناسب البشرة الجافة جدا والمتشققة وكمان ممكن نحط منها على الشفايف هترطبها وتغذيها.
انتظرونا دائما وكل جديد بقسم العناية بالبشرة فى موقعكم شهرزاد بيوتى سنتر